TEZAURUL ENERGETICII ROMÂMEȘTI. FORMAREA SPECIALIȘTILOR SISTEMULUI ENERGIEI ELECTRICE ȘI TERMICE DIN ROMÂNIA. VOL. III

  CUPRINS:
Cuvant inainte (Nicolae Golovanov) 7

Multumiri (Zonel H. Vasiliu) 10

Prezentarea generala a ciclului „Tezaurul energeticii - o istorie traita a sistemului energiei electrice si termice din Romania” (Zonel H. Vasiliu) 12

Prefata volumului „ Formarea specialistilor sistemului energiei electrice si termice din Romania” (Zonel H. Vasiliu) 16

Formarea specialistilor sistemului energiei electrice si termice din Romania 19
1. Prima scoala de electricieni si mecanici (Nicolae Diaconescu) 21
2. Contributii ale lui Dimitrie Leonida la invatamantul preuniversitar energetic (Ovidiu Tutuianu) 24
3. 100 de ani de invatamant electrotehnic la Iasi (Dumitru Ivas, Monica Atudori, Bogdan Neagu)
4
4. Pagini din istoria invatamantului superior de electrotehnica din Romania (1766-1940). Scoala Nationala de Poduri si Sosele, Scoala Politehnica din Bucuresti (Regele Carol al II-lea) (Vasile Diaconescu) 127
5. Istoria Politehnicii Bucuresti si a Facultatii de Electrotehnica (Valentin Navrapescu) 137
6. Facultatea de Energetica - Universitatea Politehnica din Bucuresti. Catedra de Electroenergetica si Laboratoarele de Tehnica Tensiunilor Inalte (TTI) ale Universitatii Politehnica Bucuresti (George Darie, Petru Postolache, Dorin Cristescu, Gleb Dragan) 160
7. Invatamantul Electrotehnic la Universitatea „Politehnica” din Timisoara (Dumitru Toader) 178
8. Energetica clujeana si scoala electrotehnica (Radu Munteanu) 260
9. File din istoria invatamantului superior politehnic din Craiova (Gheorghe Manolea, Marian Ciontu, Mihaela Popescu, Eleonor Stoenescu, Daniel Cismaru, Mitica Iustinian Neaca) 277
10. Invatamantul superior in domeniul electric la Brasov, 1961-2011 (Andrei Nicolaide, Elena Helerea, Sorin Moraru, Florin Moldoveanu, Gheorghe Pana) 326
11. Invatamantul superior in profilul electric la Universitatea „Dunarea de Jos” din Galati (Teodor Munteanu, Emil Ceanga, Ion Bivol, Viorel Dugan, Mariana Dumitrescu, Nicolae Badea) 388
12. Facultatea de Electrotehnica si Energetica a Universitatii Tehnice din Oradea (Ion Felea) 439
13. Invatamantul Electrotehnic la Sibiu (Vasile Mircea Popa) 503
14. Facultatea de Inginerie Electrica - Centrul Universitar Suceava (Radu Pentiuc) 506
15. Facultatea de Inginerie Electrica, Electronica si Tehnologia Informatiei - Universitatea „Valahia” din Targoviste (Henri-George Coanda, Nicolae Olariu, Stefan Gheorghe, Otilia Nedelcu) 528
16. Formarea personalului la CNE Cernavoda (Constantin Racoveanu) 556
17. Perfectionarea pregatirii si pregatirea perfectionarii (Miron Popescu) 558
18. Cursant si lector la programe de perfectionare a personalului din ramura energiei electrice si termice (Ovidiu Tutuianu) 566
19. Colegiul Tehnic „Paul Dimo” - Galati (Mirela Nita, Anca User) 575

Prezentarea autorilor volumului „Formarea specialistilor sistemului energiei electrice si termice din Romania” 643

Prezentarea celorlalte volume ale ciclului „Tezaurul energeticii - o istorie traita a sistemului energiei electrice si termice din Romania” (Zonel H. Vasiliu) 681

Asociatii profesionale ingineresti din domeniul energiei electrice si termice din Romania 684

Conducerea, organizarea si evolutia sistemului energiei electrice si termice 688

Conceptia si realizarea sistemului energiei electrice si termice 690

Sursele energetice ale sistemului energiei electrice si termice 692

Producerea „curata” a energiei electrice si termice 695

Functionarea sistemului energiei electrice si termice, retelele electrice si conducerea operativa 697

Cu si despre personalitati ale sistemului energiei electrice si termice 702

Sponsori 704
  PREZENTARE:
Autorii materialelor in ordinea prezentarii in volum:

Dr.ing. Zonel H. VASILIU (coordonator general)
Ing. Nicolae DIACONESCU
Ing. Ovidiu TUTUIANU
Prof.dr.ing. Dumitru IVAS
Dr.ing. Monica ATUDORI
Dr.ing. Bogdan NEAGU
Prof.dr.ing. Valentin NAVRAPESCU
Prof.emerit dr.ing. Dorin CRISTESCU
Acad.prof.dr.ing. Gleb DRAGAN
Ing. Vasile DIACONESCU
Prof.dr.ing. Dumitru TOADER
Prof.dr.ing. Radu MUNTEANU
Prof.dr.ing. Gheorghe MANOLEA
Prof.dr.ing. Marian CIONTU
Prof.dr.ing. Mihaela POPESCU
Conf.dr.ing. Eleonor STOENESCU
Conf.dr.ing. Daniel CISMARU
Conf.dr.ing. Mitica Iustinian NEACA
Prof. dr.doc. ing. Andrei NICOLAIDE
Prof.dr.ing. Elena HELEREA
Prof.dr.ing. Sorin MORARU
Prof. dr.ing. Florin MOLDOVEANU
Conf.dr.ing. Gheorghe PANA
Prof.dr.ing. Teodor MUNTEANU
Prof.dr.ing. Emil CEANGA
Prof.dr.ing. Ion BIVOL
Prof.dr.ing. Viorel DUGAN
Prof.dr.ing. Mariana DUMITRESCU
Prof.dr.ing. Nicolae BADEA
Prof.dr.ing. Ion FELEA
Prof.dr.ing. Vasile Mircea POPA
Prof.dr.ing. Radu PENTIUC
Conf.dr.ing. Henri-George COANDA
Prof.dr.ing. Nicolae OLARIU
Prof.dr.ing. Stefan GHEORGHE
S.l.dr.ing. Otilia NEDELCU
Ing. Constantin RACOVEANU
Ing. Miron POPESCU
Ing. Mirela NITA
Ing. Anca USER
  PREFATA:
CUVANT INAINTE, SCOALA IN DOMENIUL ENERGETICII

Scoala a reprezentat cea mai importanta descoperire a omenirii cu cea mai mare influenta asupra dezvoltarii civilizatiei umane. In momentul in care cei mai pregatiti oameni au inceput sa transmita cunostintele lor invataceilor, cunostintele au crescut, la inceput, intr-un ritm mai redus dar apoi intr-un ritm alert odata cu infiintarea primelor scoli oficiale, mai intai in preajma locaselor de cult si mai tarziu preluate de stat. Observatiile privind fenomene din natura, au devenit cunostinte si au fost transmise si amplificate de catre noile generatii de absolventi ai scolii. In acest fel au fost create centre de stiinta care au condus, spre sfarsitul evului mediu, la aparitia unor invatati care au trecut de la faza de observatie la experimente pentru a reproduce fenomene din natura.

Secolele 18 si mai ales secolul 19, cu o pleiada impresionanta de cercetatori in domeniul electricitatii, a creat premizele teoretice dar si experimentale pentru trecerea, la sfarsitul secolului, la aplicatiile industriale.

Fizicianul francez Ch.A. Coulomb (1736-1806) a pus in evidenta fortele electrostatice care se manifesta intre corpuri incarcate electric si a elaborat legea care mai tarziu a fost numita „legea lui Coulomb”. Fizicianul francez Andre-Marie Ampere (1775-1836) este considerat ca unul dintre principali fondatori ai stiintei electromagnetismului, fiind cel care a pus in evidenta interactiunea curentilor electrici din circuite diferite, ceea ce a stat la baza dezvoltarii ulterioare a principiului de functionare a motorului de tensiune continua de catre omul de stiinta englez Michael Faraday (1791-1836). M. Faraday a avut un rol important in dezvoltarea stiintei electricitatii prin formularea legii inductiei electromagnetice care sta la baza calculelor de proiectare a generatoarelor electrice. A introdus notiunile de camp electric si camp magnetic, ceea ce a condus la formularea unor legi generale pentru electromagnetism.

Prima parte a secolului 19 a cunoscut un deosebit progres in edificarea bazelor teoretice ale stiintei electromagnetismului. Fizicianul german Heinrich Hertz (1827-1894) a formulat teoria undelor electromagnetice oferind astfel posibilitatea elaborarii legilor de propagare a campurilor electromagnetice. Fizicianul si matematicianul James Clerk Maxwell (1831-1879), a dezvoltat studiile lui Faraday si ale lui Herz, a formulat teoria clasica a electromagnetismului si a avut un rol important in elaborarea suportului stiintific al fenomenelor electromagnetice. Fizicianul german Georg Simon Ohm (1785-1889) a introdus notiunea de rezistenta electrica, un factor de proportionalitate intre tensiunea continua aplicata si curentul electric dintr-un circuit iar fizicianul englez James Joule (1818-1889) a pus in evidenta efectul termic al trecerii curentului electric printr-un conductor.

Multi dintre oamenii de stiinta si inginerii care au trait la sfarsitul secolului 19 au intrezarit aplicatii practice, comerciale, ale noii stiinte care era deja bine conturata, cu legi proprii si cu fenomene bine cunoscute.

Inginerul danez Zenobe Theophile Gramme (1826-1901) a reusit sa realizeze o masina electrica functionala de tensiune continua, punand in evidenta reversibilitatea ei, asigurand functionarea atat in regim de generator cart si in regim de motor. A fost una dintre descoperirile importante pentru dezvoltarea actionarilor electrice in industria in dezvoltare accentuata.

Inventatorul american Thomas Alva Edison (1847-1931) a avut un rol deosebit de important in elaborarea aplicatiilor comerciale ale energiei electrice. In anul 1879 a inventat lampa electrica cu incandescenta care va avea un aport important la dezvoltarea societatii si civilizatiei moderne.

Inginerul Nikola Tesla (1856-1943), initial colaborator cu Edison si ulterior independent, a fost promotorul aplicatiilor la tensiune alternativa care s-au impus in timp. Ca inventator al motorului asincron trifazat a avut un aport important la asigurarea mijloacelor de actionare in industrie.

Mikhail Osipovich Dolivo-Dobrovolsky (1861-1919), un inginer polono-rus cu studii in Germania, a fost printre primii care au realizat aplicatii de tensiune alternativa. A dezvoltat transformatorul electric si a realizat primul transport de energie electrica pe distante mari (176 km) in cadrul Expozitiei Electrotehnice Internationale din anul 1891. Desi randamentul de transfer a fost de numai 75% , realizarea impresionanta a prefigurat sistemele actuale de transport si de distributie a energiei electrice.

La inceputul secolului 19, pe teritoriul actualei tari, au fost semnalate primele scoli in care au fost prezentate notiuni de electricitate si aplicatii ale acestora. Scolile din Bucuresti, Iasi, Timisoara si Cluj atat pentru inginerie dar si pentru pregatirea personalului tehnic au stat la baza actualelor facultati in care sunt pregatiti specialistii in domeniul energiei electrice. Dar scolile fara scolari si fara profesori sunt doar institutii. Intre cele doua doua razboaie mondiale scoala de inginerie electrica din Romania a beneficiat de prezenta unor mari personalitati, cu pregatire ingineresca in Germania, Franta, Elvetia, Austria care s-au intors in tara si au reusit sa formeze prima generatie de specialisti in domeniu. Acestia au avut sarcina, dupa incheierea celui de al doilea razboi mondial, edificarii unui sistem energetic modern, gandit pentru urmatorii 50 de ani.

Elaborarea planului de electrificare din Romania de catre remarcabili specialisti ingineri si profesori si apoi concretizarea acestuia in centrale, linii electrice, statii si posturi electrice de catre specialistii pregatiti in scolile tehnice sau universitati au reprezentat raspunsul scolii de energetica la necesitatile privind dezvoltarea tarii. Generatia actuala de energeticieni se bucura si astazi de realizarile generatiei de aur a specialistilor care au absolvit scoala in anii 1950-1960.

Desigur ca domeniul a evoluat mult, cercetarea stiintifica a condus la dezvoltarea de noi concepte, scoala ajutand atat la deschiderea de noi orizonturi dar si la pregatirea specialistilor care sa asigure exploatarea eficienta a noilor realizari.

Astazi scoala pregateste specialistii care vor pune in practica noile concepte ale sistemului energetic: „smart grid”, microretele, eficienta energetica, decarbonarea domeniului energiei, dezvoltarea surselor regenerabile, utilizarea eficienta a sistemelor moderne de stocare a energiei, conducerea inteligenta a sistemelor de energie, realizarea uniunii energetice europene.

Scoala de inginerie electrica a format specialisti care s-au implicat cu daruire pentru dezvoltarea societatii, asigurarea premizelor unei vieti civilizate, utilizarea rationala a resurselor naturale. In prezent, sunt deosebit de pregnante preocuparile pentru limitarea poluarii mediului ambiant, pentru gasirea celor mai bune mijloace pentru gospodarirea inteligenta a energiei, pentru dezvoltarea de noi surse de energie, functionarea in cadrul sistemului unic european, cu problemele specifice tranzitiei spre o noua era a energiei.

La randul ei, scoala invata de la absolventii sai care au reusit sa transforme cunostintele in fapte si care au contribuit prin stradania lor la dezvoltarea de noi cunostinte. Legatura stransa dintre scoala si absolventii ei este una dintre premizele dezvoltarii scolii.

Daca astazi ne intristeaza faptul ca multi dintre absolventii scolii de energetica nu mai lucreaza in tara, ne bucura faptul ca in exterior, absolventii nostri lucrand in cercetare, dezvoltare sau exploatare sunt apreciati si este astfel apreciata scoala romaneasca de energetica.

Romania are in prezent o scoala energetica puternica si bine ancorata in viata reala, o stralucita pleiada de specialisti in domeniul energiei, astfel ca vor fi abordate si rezolvate cu succes marile provocari care stau in fata specialistilor energeticieni in acest secol.


Prof. emerit dr. ing. Nicolae GOLOVANOV,
Universitatea Politehnica din Bucuresti
  CUVINTE CHEIE: