VEACURI ȘI ZIDIRI DIN PIATRĂ NATURALĂ: STEREOTOMIE

  CUPRINS:
PREFATA VII

CUVANT INAINTEIX

CUVANTUL AUTORULUIXIII

Partea I. PIATRA, MARMURA SI GRANITUL IN CONSTRUCTII. SCURT ISTORIC1
1. Scurt istoric in Europa si zonele de influenta3
2. Piatra, marmura si granitul in constructii, scurt istoric in Romania51

Partea a II-a. STEREOTOMIA119
Tehnica aplicarii pietrei, marmurei si granitului in constructii prin stereotomie121
1. Analiza proiectului constructiei care va folosi piatra, marmura sau granitul129
2. Alegerea sortimentului de roca potrivit obiectului de executat131
3. Studiul structurii pe care se aplica sortimentul de roca ales139
4. Studiul modalitatilor de taiere, prelucrare si finisare a rocilor145
5. Studiul alegerii unei ancorari corespunzatoare a pieselor componente155
6. Ante-masuratoarea - Calculul real dedus in stereotomie161
Concluzii. Proiectul de stereotomie165

PLANSE169
Plansa 1. Biserica Eroilor Revolutiei - Bucuresti. Foto sectiune soclu 170
Plansa 2. Plan pardoseala naos la Biserica Eroilor Revolutiei171
Plansa 3. Detaliu motiv decorativ octogon, la pardoseala naos biserica172
Plansa 4. Ancadrament usa Biserica Eroilor Revolutiei173
Plansa 5. Detaliu sectiuni ancadrament usa principala biserica174
Plansa 6. Plan portic lateral usii - Biserica Eroilor Revolutiei175
Plansa 7. Detaliu profil ancadrament portic biserica 176
Plansa 8. Detaliu sectiune parapet balustrada177

GLOSAR179

BIBLIOGRAFIE 185

SURSE PENTRU ILUSTRATII187

INCHEIERE197
  PREZENTARE:
Lucrarea „Veacuri si zidiri din piatra naturala“, propusa de doamna arhitect Irina Popovici publicului larg, avizat sau nu, doreste sa atraga atentia asupra unei proiectari de specialitate din cadrul arhitecturii prin folosirea pietrei si marmurei in constructii: STEREOTOMIA.

Motivul prezentarii acestui domeniu, destul de vechi de altminteri, este tratarea prea „discreta“ in scoala de arhitectura romaneasca si lucrarile de specialitate autohtone, desi ele au fost transmise o lunga perioada din generatie in generatie.

Cu toata introducerea disclipinei mentionate in programa prin organizarea invatamantului dupa Unirea Principatelor, realizari in stereotomie au ramas mai putin cunoscute.

Urmare a organizarii Societatii Arhitectilor in Uniunea Arhitectilor (U.A.), timid, au fost puse in evidenta proiecte de stereotomie prin premii sau mentiuni, cu autori singulari, sau ca parte a colectivului de proiectare, de exemplu: arh. Milos Cristea cu lucrari realizate in Arad sau arh. Irina Popovici cu lucrari in diverse orase (Bucuresti, Sinaia, Covasna, Fetesti - Cernavoda, Bonn - Germania).

Pentru intelegerea lor, partea intai a cartii prezinta istoricul si evolutia constructiilor, implicit a stereotomiei, in cateva exemple devenite celebre in toata lumea si in Romania, insotite de comentarii adecvate.

Partea a doua a cartii prezinta, pe scurt, vocabularul de specialitate si date legate de proiectul de stereotomie, necesitatea si eficienta lui pentru orice fel de constructie.

Indiferent de fluctuatiile care apar in constructii de la perioade de abundenta - cu realizari sau restaurari de monumente - sau perioade cu front redus de lucru, este important sa se cunoasca si sa fie corect aplicate, normele acestui tip de proiectare - numai asa orice lucrare de arhitectura va corespunde recomandarilor facute de Vitruviu - Firmitas, Utilitas, Venustas - prin care reda rezistenta, utilitate si frumusete.

Arh. Gabriela DUMITRESCU
Arh. Radu ENICA



Lucrarile de pietrarie, categorie speciala de lucrari de constructie necesar a fi prevazute la o gama extinsa de tipuri de constructii (social-culturale, reziden-tiale, restaurari si chiar industriale), nu s-ar putea realiza temeinic fara cunoas-terea STEREOTOMIEI - ramura a tehnicii care se ocupa cu metodele de taiere, fasonare, imbinare si montare a elementelor de constructie solide a PIETREI.

Cunoscute inca din veacuri demult apuse, constructorii din civilizatiile egiptene, grecesti, romane, bizantine, renascentiste si nu numai au descoperit, perfectionat si aplicat cu maiestrie regulile STEREOTOMIEI, ajungand sa le imortalizeze in literatura de specialitate prin carti si tratate ca, de exemplu, „Despre Arhitectura“ - Vitruviu, „Regulile celor cinci ordine de arhitectura“ - Vignola, „Primele tratate de Stereotomie“ - Monge si Frezier si altele.

In tara noastra, lucrarile de pietrarie au fost realizate de-a lungul vremurilor de mesteri locali si/sau straini (italieni, greci, austrieci, nemti etc.), ale caror cunostinte stereotomice se pastrau in interiorul breslei si se transmiteau de regula din tata in fiu pe calea experientei dobandite de acestia din urma pe parcursul anilor de ucenicie (meseria „se fura“).

In perioada interbelica, arhitectii si inginerii romani cu studii de specialitate in strainatate (in Franta, Italia, Germania s.a.m.d.) au putut sa capete acolo cunostinte stereotomice si, la intoarcerea in tara, sa le aplice la lucrarile proprii. Unii dintre acei arhitecti si ingineri scoliti in strainatate au fost si profesori la Politehnica „Carol II“ si la Scoala de Arhitectura „Ion Mincu“ din Bucuresti, transmitand astfel studentilor lor cunostinte despre STEREOTOMIE cu ocazia predarii cursurilor de Geometrie Descriptiva sau despre Materiale de Constructii.

In Romania, dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, utilizarea pietrei, marmurei si granitului ca materiale de constructii a fost sensibil restrictionata din motive economice. De mentionat, totusi, ca, in 1956, este tiparita la Editura Tehnica din Bucuresti, in traducere din limba rusa, cartea „Placarea cladirilor cu piatra natural“ (vol. XIV din „Ghidul arhitectului“ editat la Moscova de Academia de Arhitectura U.R.S.S.), carte ce devenea un indrumar tehnic util in acea epoca, cu exceptia tipurilor de roci analizate si propuse, care erau exclusiv de pe teritoriul U.R.S.S.

Abia in 1957, cu prilejul construirii celebrei Casa Scanteii din Bucuresti, a luat fiinta la Intreprinderea Marmura Bucuresti un birou special de proiectare destinat lucrarilor de pietrarie. In cadrul acestui birou, care a functionat eficient pana prin anii 1990, au fost realizate nenumarate proiecte de stereotomie pentru multe alte constructii monumentale, de importanta curenta ori deosebita, inclusiv pentru Casa Poporului, astazi Parlamentul Romaniei.

Dupa 1990, pe fondul crizelor economice, activitatea Intreprinderii Marmura Bucuresti s-a restrans treptat, ca si la multe alte intreprinderi din diverse sectoare de productie din tara, determinand diminuarea personalului din proiectare de specialitate, cat si a personalului calificat din executie, prin pensionari, restruc¬turari, transferuri la diverse alte unitati sau chiar plecari la lucru in strainatate.

Toate aceste miscari cu restrangeri de personal specializat in proiectarea si in executia stereotomica s-au facut si inca se mai fac resimtite in calitatea productiei autohtone de elemente de constructii solide din piatra naturala, deschizand larg calea materialelor de constructii din import care sunt fie prohibitive, fie slab calitativ, fie nepotrivite pentru utilizarea lor in exterior in conditiile climei din Romania.

In acest context, lucrarea „Veacuri si zidiri din piatra naturala“ a doamnei arhitect Irina Margareta Popovici - specializata in proiectarea lucrarilor de pietrarie, fosta angajata a Intreprinderii Marmura Bucuresti - ofera o reala oportu¬nitate pentru cei interesati de a cunoaste tainele stiintei STEREOTOMIEI, impar¬tasite de un specialist cu peste 30 de ani de experienta in acest domeniu.

Acestia ar putea fi:
- studentii facultatilor de arhitectura si constructii;
- elevii scolilor tehnice de arhitectura si constructii;
- personalul tehnic din serviciile de constructii ale unor unitati administrative;
- personalului firmelor de proiectare si al firmelor de executie constructii;
- personalului calificat din atelierele de restaurari de constructii;
- oamenii obisnuiti, interesati de stiinta STEREOTOMIEI.
O mai buna instruire in proiectarea si executia stereotomica va conduce,
cu siguranta, la ridicarea nivelului calitativ al constructiilor, stimuland totodata revigorarea carierelor de piatra naturala pentru constructii in Romania.

Arh. Octav DIMITRIU
15 august 2017
  PREFATA:
In anul 1957 a fost infiintat un birou special de proiectare, destinat lucrarilor de pietrarie si marmura pentru realizarea unei constructii emblematice din Bucuresti si anume, Casa Scanteii.

Astfel a fost reactualizata proiectarea de stereotomie existenta in domeniul constructiilor din Romania, dar despre care s-a vorbit prea putin incepand cu anul 1942, nemaifiind suficient de bine pusa in valoare.

In timpul lucrarilor care au durat mai multi ani, au fost elaborate documentatii complexe, corelate cu toate specialitatile si cu santierul existent. Printre arhitectii acestui birou special de proiectare s-a remarcat doamna arhitect Irina Popovici.

A urmat colaborarea cu Intreprinderea „MARMURA“ Bucuresti, unde s-au realizat proiecte pentru cladiri si constructii monumentale, cu caracter de unicate. Au fost utilizate diferite sortimente de marmura, piatra si granit, provenite din carierele romanesti, in functie de cerintele obiectivului proiectat, dar au fost utilizate si sortimente straine, cand se impunea.

Din palmaresul de proiecte realizate de dna Arh. Popovici vom aminti doar cateva:
- Restaurare cazinou Sinaia (1975)
- Monumentul din Parcul Carol (1963-1965 si 1972-1973)
- Ambasada Romana de la Bonn (1983-1985)
- Pilele podului nou peste Dunare (1980-1984)
- Biserica Eroilor Revolutiei de la cimitirul Bellu (1993-2001).

Lucrarea care va este prezentata este un studiu asupra proiectarii de stereotomie atat din punct de vedere tehnic, cat si ca act de creatie, fara pretentia de a fi exhaustiv, permitand completari ulterioare.

Mentionam ca am avut privilegiul de a colabora cu dna Arh. Popovici, dar mai ales ocazia de a invata „meseria“ de stereotomist, meserie care ne-a creat o traiectorie distincta in domeniul proiectarii de arhitectura si pentru aceasta, ii adresam gratitudinea noastra.

Invataceii de la „Marmura“,
Arh. Radu ENICA
Arh. Gabi DUMITRESCU
  CUVINTE CHEIE: