Tracțiunea feroviară pe regionala cai ferate Iași. 125 de ani (1869-1994)

  CUPRINS:
1. FIRME CONSTRUCTOARE DE LOCOMOTIVE SI AUTOMOTOARE CARE AU LIVRAT MATERIAL RULANT UTILIZAT LA C.F.R.;

2. JURNALUL ACTIVITATII DE TRACTIUNE;
2.1. PERIOADA PREMERGATOARE PRIMEI CONCESIONARI;
2.2. PERIOADA 1869-1879;
2.3. PERIOADA 1880-1900;
2.4. PERIOADA 1901-1918;
2.5. PERIOADA 1919-1945;
2.6. PERIOADA 1946-1966;
2.7. PERIOADA 1967-1994;

3. DATELE DE INAUGURARE ALE LINIILOR DE CALE FERATA DE PE TERITORIUL ACTUAL AL ROMANIEI;

4. EVOLUTIA PARCULUI DE LOCOMOTIVE CU ABUR DE PE REGIONALA CF IASI IN PERIOADA 1961-1994;

BIBLIOGRAFIE.
  PREZENTARE:
DIN PARTEA AUTORILOR:

Până în prezent au apărut o serie de lucrări în domeniul istoriei feroviare din țara noastra care le-am prezentat în bibliografie, tratând sub diverse aspecte și forme evoluția activității la calea ferată începând din Principatele Unite și până în prezent. Acestea ne-au dat posibilitatea referirii la aspectele activitatii de tractiune la care ne-am stabilit domeniul pe o zona mai restransa din reteaua de cale ferata din tara. Chiar daca ne-am oprit asupra activitatii de pe raza Regionalei de Cale Ferata Iasi cum era in anul 1994, informatiile sunt in stransa legatura cu activitatea de pe intreaga retea de cale ferata din Romania. Am incadrat prezentarea informatiilor in decursul a 125 de ani de activitate a tractiunii feroviare pornind de la 30 octombrie 1869 cand calea ferata a ajuns la Itcani venind de la Cernauti atunci sub administratie austriaca, pana la orizontul anului 1994 cand o portiune din calea ferata de la Cernauti la Itcani este pe raza de activitate a Regionalei CF Iasi si anume Vicsani - Itcani (Suceava Nord). Informatiile le-am prezentat sub forma unui jurnal, momentele fiind redate sub denumirea unor “note“ cu precizarea datei cand s-a petrecut actiunea.

Am prezentat doar acele date care le-am regasit in documente oficiale sau in lucrarile de specialitate in care s-au precizat sursele de informatie. Acolo unde am intalnit date diferite pentru o anumita actiune, le-am prezentat indicand lucrarile, uneori putandu-ne exprima opinia noastra asupra celei care am considerat a fi apropiata de realitate prin corelarea documentatiilor care le-am putut consulta.

Pentru prezentarea amenajarilor unitatilor de tractiune am extras datele pentru jurnal in special din dosarul asa denumit “cazier“ al fiecarei unitati - depou, remiza, pompa de apa, dosare care s-au intocmit in perioada 1947 - 1950. La stabilirea intrarii in parcul depourilor a diferitelor serii si tipuri de locomotive am preluat notarile din cartile de evidenta a locomotivelor consultate. In ce priveste extragerea unor date din cartile de evidenta a locomotivelor, am primit un sprijin substantial din partea colegilor ing. Silviu Darlea din Arad si Florin Lupescu din Targoviste. Din aceste date am retinut repartizarea pentru prima data a unei serii de locomotive in parcul unui depou, dar trebuie avut in vedere faptul ca in unele cazuri se poate sa fi fost o alta locomotiva, mai inaintea datei prezentate, dar la care nu am avut ocazia sa-i consultam cartea de evidenta. Am considerat ca sub aceasta forma se poate face o imaginea reala asupra evolutiei parcului de locomotive in depourile din zona analizata. Au fost si multe carti de evidenta consultate dar la care locomotiva nu a trecut prin parcul depourilor care ne intereseaza in aceasta lucrare. Evident ca pentru o activitate bogata asa cum este cea a ramurii de tractiune desfasurata in cei 125 de ani numarul notelor referitoare la descrierea unor momente in ordinea cronologica este relativ mic. Apoi unele perioade sunt mai bogate in informatii iar altele mai putin reprezentate, aceasta datorita documentelor si altor surse de informatii care am avut posibilitate sa le consultam.

Am fost ghidati de dorinta de reda adevarul istoric al faptelor consemnate. Dar nu excludem eventuale erori neintentionate sau interpretari neconcludente si pentru stabilirea adevarului istoric rugam sa se faca eventualele corecturi aducandu-ne la cunostinta pentru ca fie de catre noi, fie de catre alti autori, sa se faca cunoscute in viitoarele lucrari de istorie feroviara. S-a folosit expresia ``pana in prezent`` in sensul - pana in anul 1994 - anul la care ne-am limitat cu prezentarea informatiilor.

Adresam multumirile noastre pentru sprijinul ce ne-a fost acordat sub diferite forme de catre ing. Ilie Popescu - Bucuresti, ing. Radu Bellu - Brasov, cu care am conlucrat pana la elaborarea lucrarii dar si duioase amintiri pentru cei care pe parcursul elaborarii lucrarii noastre au trecut in tinutul vesnicii odihne - ing. Ioan Lupu - Iasi, ing. Jean Buhman - Iasi, Antonio Bianco - Bucuresti. In cercetarea unor documenate din Arhivele Nationale din Iasi ne-a ajutat domnul Aurel Maxim din Iasi iar domnul ing. Mircea Dorobantu din Bucuresti ne-a oferit multe imagini cu care am ilustrat lucrarea precum si celelalte persoane de la care am preluat imagini din colectiile proprii pe care le-am consemnat prin initiale. Pentru a identifica colectiile din care provin imaginile am notat la fiecare initialele colectionarilor:

S.L. - ing. Serban Lacriteanu - Bucuresti;
G.M. - ing. Gabriel Margineanu - Iasi;
I.P. - ing. Ilie Popescu - Bucuresti;
M.D. - ing. Mircea Dorobantu - Bucuresti;
F.L. - Florin Lupescu - Targoviste;
S.D. - ing. Silviu Darlea - Arad;
C.H. - ing. Cristian Hultoana - Iasi;
R.D. - Radu Dragan - Bucuresti;
H.K. - prof. Helmut Kulhanek - Germania;
J.B. - Jim Ballantyne - Marea Britanie;
R.T. - Radu Taranu - Campulung Moldovenesc;
D.I.G. - Dumitru Ioan Grumazescu - Iasi;
H.D.M. - ing. Horia-Dan Mitroiu - Iasi;
V. D. - conf. Valeriu Dornescu - Iasi;
R.K. - ing. Radu Kalinca - Iasi.
Multumim tuturor!
  PREFATA:
DESPRE AUTORI:

Ing. Gabriel MARGINEANU a absolvit Facultatea de Transporturi, Sectia Exploatare Material Rulant, din cadrul Institutului Politehnic din Bucuresti (1962). In stagiatura (1964), a lucrat efectiv ca fochist si mecanic pe locomotiva cu abur (la Depoul de Locomotive Campulung Est), respectiv ca mecanic asistat pe locomotiva Diesel electrica (la depoul din Brasov). A indeplinit succesiv functiile de inginer la sectorul de instalatii al Depoului Campulung Est (1965-1966), subsef al aceluiasi depou (1966-1968), sef depou (coordonator) la Depoul Suceava Nord (1968-1986), sef al Diviziei tractiune din Regionala Cai Ferate Iasi (1986-1992) si sef al Biroului exploatare din Divizia tractiune Iasi (din 1993 pana la pensionare, in 1994). Este presedintele Asociatiei Filatelistilor Feroviari din Romania din anul 1996, an din care se ocupa si de editarea buletinului informativ al asociatiei, ``Filatelistul Feroviar``, in care a publicat permanent articole de istorie feroviara;

Ing. Serban LACRITEANU a absolvit Facultatea de Transporturi, Sectia material rulant de cale ferata, din cadrul Institutului Politehnic Bucuresti (1981). A lucrat ca inginer in regionalele de cai ferate Brasov si Bucuresti (1981-1990), la Directia Generala de Vagoane (1990-1998), iar din anul 1998 pana in prezent, la SNTFM “CFR Marfa“. Atras de istoria cailor ferate din Romania inca din copilarie, a colaborat pe aceasta tema la publicatii din strainatate (din 1973) si la revista ``Modelism``. Este membru fondator al ``Tren Clubului Roman`` (1990) si a editat, impreuna cu regretatul Antonio Bianco, revista ``Tren magazin``, pana in anul 2000. Este coautorul lucrarii ``Istoricul Tractiunii Feroviare din Romania``.
Din anul 2005 este atestat de Ministerul Culturii ca expert pentru evaluarea Patrimoniului Cultural Mobil - material rulant de cale ferata.
  CUVINTE CHEIE: